דמי לידה – למי מגיע וכמה?

2173 - דמי לידה - למי מגיע וכמה?

דמי לידה שמשולמים על ידי ביטוח לאומי יכולים לעזור לך בשבועות הראשונים שאחרי השחרור מבית החולים. רוצה לדעת איך לדרוש אותם? הנה כל התשובות.

חופשת לידה היא חלק בלתי נפרד מרשימת הזכויות של נשים וכעת גם גברים בישראל. הבעיה היא שרוב ההורים הטריים לא מספיק מרוכזים בשבועות הראשונים שאחרי הלידה, מה גם שההתרגשות נוטלת מהם את מלוא האנרגיות. כתוצאה מכך הם עלולים לפספס את האפשרות לקבל דמי לידה ולנצל את ההטבות שמגיעות להם.

ראשית, כדאי לדעת שכל יולדת שעבדה באותו מקום במשך שנה ברציפות זכאית לחופשת לידה של 6.5 חודשים (26 שבועות). מתוכם, כ-14 שבועות יהיו בתשלום ויאפשרו קבלת דמי לידה. לעומת זאת, עובדת עם פחות מותק של שנה זכאית לחופשת לידה של 3.5 חודשים ומתוכם ל-7 שבועות בתשלום. במידה והיולדת רוצה לקצר את החופשה, היא יכולה לעשות זאת רק משבוע 14 והלאה ועליה להודיע על כך מראש למעביד.

כך תדעי כמה כסף את עומדת לקבל

יולדת שזכאית לדמי לידה בגין 14 שבועות צריכה להוכיח ששולמו עבורה דמי ביטוח לאומי. היא תקבל את דמי הלידה רק אם שולמו עבורה דמי ביטוח לאומי לאורך 10 חודשים מתוך 14 חודשי עבודה, או לחילופין אם הם שולמו עבורה על ידי המעסיק במשך 15 חודשים מתוך 22 חודשי עבודה לפני היום שבו יצאה לחופשת לידה בזמן הריון שבסופו של דבר הסתיים בלידה ("היום הקובע"). לשם השוואה, יולדת שזכאית לדמי לידה בעד 7 שבועות תצטרך להראות ששולמו עבורה דמי ביטוח לאומי בגין 6 מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הקובע.

סכום דמי הלידה לעצמאית או שכירה מחושב ליום ולפי הנוסחה הבאה: ההכנסה המלאה ב-3 החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיקה היולדת לעבוד, לחלק ל-90. דמי הלידה ליום לא יכולים על פי חוק לעבור רף מסוים ומומלץ להתעדכן לגביו באתר המוסד לביטוח לאומי. בנוסף, כדאי לעובדת עצמאית להסדיר את החובות לביטוח לאומי עוד לפני היום הקובע וזאת על מנת שלא תישלל עבורה הזכות לקבלת דמי לידה.

איך מקבלים את הכסף?

כמובן שכל האמור לעיל רלוונטי רק עבור מי שממלאת טופס תביעה לדמי לידה ומגישה אותו לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריה. את הטופס ניתן להגיש ישירות לתיבת השירות של הסניף, בפקס או בדואר רגיל.

בפנייה אל ביטוח לאומי טפסים ומילוי נכון יכולים להשפיע בצורה דרמטית על הסיכוי לקבל דמי לידה בזמן. יש לקרוא היטב את הסעיפים המפורטים על גבי הטופס, להתייעץ עם אנשי מקצוע ובמידת הצורך ליצור קשר עם נציגי המוסד לביטוח לאומי בעצמם. לא כדאי לחכות עם זה לרגע האחרון וחשוב לפעול כהלכה על מנת לממש את הזכויות.

יופי באזז

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    נושא

    ההודעה שלך

    [recaptcha]