מיתוסים מפתיעים בתזונה, ששווה לנפץ.

תזונה 1 - מיתוסים מפתיעים בתזונה, ששווה לנפץ.

לחם מכיל סוכר? מה עדיף גבינה 5% או 30%? וכמה טונה אפשר לאכול? כל כך הרבה מידע אפשר למצוא היום ברשת והאמת היא שככל שיהיה לנו מידע רב יותר, כך יהיה לנו קשה יותר לדעת למה להאמין ואנחנו מוצאים את עצמנו לפעמים חיים חיים שלמים עם אמונות לא נכונות שאף יכולות לגרום לנו נזקים בריאותיים, הדיאטנית הקלינית, רותי אבירי,מנפצת כמה מיתוסים בתזונה.

.אם נמצאים בשמש מקבלים מספיק ויטמין D: ויטמין D, אכן נוצר בגוף מחשיפה לשמש אך היציאה לשמש חייבת להיות בזרועות חשופות, בין השעות 11:00-16:00 ולמשך 20 דקות מצטברות ליום.

היות ורב האוכלוסייה בשנים האחרונות נזהרת מהשמש מסיבות בריאותיות וחלק אחר לא חושף את הזרועות מטעמי דת, נוצר מצב של חסר בויטמין D ברב האוכלוסייה ולכן בעבר הומלץ לבדוק אותו בבדיקת דם. בתקופת הקורונה יצא משרד הבריאות עם המלצה גורפת לכלל האוכלוסייה לקחת תוסף של 1000-800 יחידות ויטמין D ליום ( בעיקר לקשישים ולמי שאינו חשוף לשמש) מבלי לעשות בדיקה,  היות ונמצא שהוא מגן נגד זיהומים נגיפיים בכלל ובפרט נגד זיהומים בדרכי הנשימה.

ירקות טריים טובים יותר מירקות קפואים: הירקות הטריים יכילו יותר רכיבים תזונתיים מהירקות הקפואים בתנאי שנאכלו כמעט עם רגע קטיפתם מהשדה.  אחרת, חלפו לרב כמה ימים מרגע קטיפתם עד שאכלנו אותם (כמה ימים עד שהגיעו לסופר מהשדה, כמה ימים בסופר עד שקנינו, כמה ימים בבית עד שאכלנו) בעוד שהירקות הקפואים נקטפים בשיא בשלותם התזונתית ומוכנסים מיד להקפאה עמוקה ששומרת על ערכיהם התזונתיים וכך מגיעים עד אלינו הביתה.

טונה מכילה כספית ולכן מסוכן לצרוך ממנה הרבה כשמדברים על טונה חשוב להבחין בין 2 סוגי טונה עיקריים: טונה אלבקור הנפוצה בארה"ב – שמכילה יחסית הרבה כספית וטונה סקיפג'ק הנפוצה בארץ – שמכילה כמויות כספית מזעריות (בחלק מהחברות כפי 20 פחות מהתקן שמשרד הבריאות מרשה) עמדת משרד הבריאות על צריכת דגים היא: "דגים הינם מקור טוב לחלבון, דלים יחסית בשומן רווי ומכילים אומגה-3 ברמות שונות, בהתאם לתזונתם, מקור גידולם וצורת הדיג שלהם. צריכת דגים תורמת לבריאות מבוגרים וילדים". "רוב שימורי הטונה הנצרכת בישראל הינם מטונה בהירה בה ריכוז הכספית נמוך מאוד. דגים העלולים להכיל ריכוזים גבוהים של כספית כגון כריש, דגי חרב וטונה אלבקור – אינם נפוצים לצריכה בקרב האוכלוסייה בישראל

.כמו-כן חשוב להדגיש כי משרד הבריאות עוקב אחרי תכולת הכספית בטונה בישראל. מנתונים שנאספו בעת האחרונה עולה כי, רק ב- 16% מהדוגמאות של שימורי טונה בהירה נמצאה כספית בכלל וגם זאת ברמה הנמוכה מזו המותרת." ואכן ההמלצות החדשות של משרד הבריאות לא ממליצות להגביל צריכת דגים באופן כללי אלא להעשיר את התפריט בדגים במסגרת תפריט מאוזן וליהנות לאורך השבוע. כל עוד שומרים על איזון וגיוון.

פירות זה בריאות: פירות הקיץ שופעים, מזמינים וטעימים, אך חשוב לדעת שיחסי הציבור המעולים שיש לפירות כמזון בריא עלולים להטעות. הפירות אמנם בריאים ומומלצים, אך יש לצרוך אותם במתינות בגלל כמות הסוכר הגדולה שהם מכילים. כן גם אבטיח! הוא אמנם מכיל כ- 90% מים אך כל השאר זה סוכר! והבעיה היא שבניגוד לתפוח למשל שניקח אחד ונאכל, מהאבטיח אפשר לאכול בקלות ובלי להרגיש כמויות מאוד גדולות, במיוחד כשהוא קר ומתוק בימי הקיץ החמים.

לחם מכיל סוכר: חוק סימון המזונות החדש מחייב לרשום על כל מוצר כמה סוכר יש בו, כשההגדרה לסוכר הרשום כ"סך סוכרים" היא סך כל החד-סוכרים והדו-סוכרים הנמצאים במוצר. רב הלחמים לא יכילו תוספת סוכר. אבל לפעמים אפשר למצוא שמצד אחד של הלחם על האריזה כתוב "ללא תוספת סוכר", ובצידו האחר בטבלת הערכים התזונתיים, כתוב שיש    X גר' סוכרים. ההסבר לכך הוא שאכן לא הוסף סוכר ללחם, אך בסוף תהליך האפייה, יש סוכר שמקורו בפרוק שמתרחש באופן טבעי בתהליך הכנת הלחם מהעמילן שהוא אחד מחומרי הגלם שמרכיבים את הלחם ליחידות קטנות יותר של חד ודו סוכרים.
בכל מקרה חשוב לדעת שכמות הסוכר שנוצרת היא מאוד קטנה  (רק כ- 1/8 כפית לפרוסת לחם), ולכן האמירה שהלחם מכיל סוכר עלולה ליצר מחשבה מטעה ומבלבלת כאילו הוא עשיר בסוכרים.

עדיף לאכול כמה שפחות פחמימות: למרות שלפחמימות יצא "שם רע", ההנחיות של רב גופי הבריאות לאנשים בריאים בעולם עדין מכלילות את הפחמימות כחלק עיקרי מתפריט מאוזן ובריא. כמובן שלא מדובר בפחמימות "ריקות" שחסרות כמעט כל ערך תזונתי אלא בפחמימות מלאות כגון דגנים מלאים שלהם ערכים תזונתיים חשובים כגון שפע של ויטמינים ומינרלים וסיבים תזונתיים.

גם "בקשת המזונות" החדשה שהוציא משרד הבריאות השנה כתחליף לפירמידת המזון, נמצאים הדגנים המלאים (לצד הפירות והירקות) בקשת הירוקה שבה נמצאים מזונות שמומלץ לצרוך מהם מספר פעמים ביום.

מבחינת כמות השומן- עדיף לאכול גבינה 5% מאשר 30% שומן: תלוי בכמות שאנחנו אוכלים. 100 גר' גבינה 5% יכילו 5 גרם שומן ו-100 גר' גבינה 30% יכילו 30 גר' שומן. אם נאכל רק 15 גר' (ככף) גבינה 30% הרי שנצרוך גם רק כ- 5 גר' שומן

.ביצים מעלות את הכולסטרול: שנים רבות חשבו שלתזונה יש השפעה רבה על רמות הכולסטרול בגוף וכעת יודעים שזה לא נכון ולאנשים בריאים אין בעיה לאכול ביצה ביום ללא השפעה על רמות הכולסטרול.ביצים מכילות רכיבי תזונה חשובים לגוף והחשש מהן אינו מוצדק.

שוקולד מריר בריא: שוקולד מריר מכיל אנטיאוקסידנטים כגון תאוברומין, פלבנואידים ופלבונים שמקורם בפולי הקקאו ולהם יתרונות בריאותיים כגון הפחתת לחץ הדם, אולם כדי לקבל מהשוקולד את היתרונות הבריאותיים של הקקאו יש לצרוך אותו כמה שפחות מעובד, עם לפחות 60% אחוז קקאו, בלי תוספת סוכר, ובכמות מתונה.

באדיבות הדיאטנית הקלינית רותי אבירי.

יופי באזז

השם שלך (חובה)

האימייל שלך: (חובה)

נושא

ההודעה שלך

[recaptcha]