דיאטה ללא גלוטן – איך לעשות את זה נכון?

הרבה אנשים מוציאים היום את הגלוטן מהתפריט כדרך להיות יותר בריאים וגם לנסות להוריד במשקל, ולא בהכרח משום שיש להם את מחלת הצליאק או רגישות כלשהי. אז איך עושים את זה? הנה כל התשובות

החלבון גלוטן מצוי בסוגים שונים של דגנים כמו חיטה, כוסמין, שעורה, שיפון ועוד. כתוצאה מכך, אנו צורכים את הגלוטן כמעט בכל סוגי הלחמים והמאפים ולכן נדמה שקשה להיגמל ממנו. עם זאת, גלוטן גורם לדלקת במעיים של אנשים עם מחלת הצליאק והוא ידוע גם כמסוכן עבור בעלי רגישויות מסוימות. בנוסף, הרבה אנשים בוחרים להוציא את הגלוטן מהתפריט כדרך לשמור על הבריאות ולרדת במשקל.

הוצאת הגלוטן מהתפריט כרוכה בביצוע התאמות מסוימות שאינן מובנות מאליהן. בתחילת הדיאטה מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי לדאוג לתזונה בריאה ומאוזנת, ותמיד חשוב להכיר גם את האלטרנטיבות שעל הפרק כגון פיצה ללא גלוטן ואפילו לחם ופסטה.

מה בודקים לפני שמתחילים בדיאטה?

בשביל לעשות בצורה נכונה דיאטה ללא גלוטן חייבים לוודא שהיא מתאימה לצרכים של הגוף ולדרישות התזונתיות שלו. חשוב לאכול רק מזונות שאינם מעובדים ומעורבים עם דגנים המכילים גלוטן, תוספים או חומרים משמרים ולהכיר את המזונות המותרים כדי להכניס אותם לתפריט היומי.

מלבד המרכיבים עצמם, התפריט של דיאטה ללא גלוטן צריך להתאים לסדר היום. תפריט מומלץ כולל למשל ארוחת בוקר עם פרוסת לחם או לחמניה קטנה ללא גלוטן וממרח לבחירה, חטיף כמו יוגורט ללא ממתיקים ותוספות, ארוחת צהריים עם מנת חלבון, משקה כמו תה צמחים או מיץ ירקות וארוחת ערב המורכבת מפריכיות אורז, סלט ירקות וחלבון נוסף לבחירה.

דיאטה ללא גלוטן מלווה בשבועיים הראשונים בסימני גמילה. יש לוודא כל הזמן שאכן מדובר בסימני גמילה טבעיים ולא בסימפטומים של חוסר בתזונה או במחלות, ואת זה ניתן לעשות על ידי ליווי מקצועי של רופא משפחה. כמו כן, כדאי לשתות הרבה מים ולתכנן את הארוחות מראש כדי לוודא שהגוף מקבל את כל הרכיבים התזונתיים הרצויים לו.

היתרונות והחסרונות של הדיאטה

היתרון הברור של דיאטה ללא גלוטן הוא שיש המון תחליפים ושאפשר לאכול מזונות בריאים באופן טבעי כמו בשרים טריים, דגים, גבינות, ביצים, חלב, פירות וירקות, תפוחי אדמה, בטטות ועוד. התפריט עצמו אינו שונה מתפריטים אחרים, תסמיני הגמילה עוברים בתוך זמן קצר יחסית והירידה במשקל מאוזנת והדרגתית.

מנגד, ניתן למצוא בתחליפי הגלוטן חומרים שאינם תורמים לבריאות ובהם חומרים משמרים, צבעי מאכל וכמויות גדולות של מלח ונתרן. על המגבלה הזו מתגברים בעזרת קריאה מוקפדת של המידע המצוין בתוויות המזון ושמירה על איזון. לבסוף, יש לזכור שהוצאת הגלוטן לא מבטיחה אכילה בריאה אם לא משלבים בה ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.

יופי באזז