הנזקים שהעישון גורם לעור הפנים

אם בעבר הלא רחוק היה העישון פופולרי ומקובל בחוגים חברתיים ובמקומות ציבוריים, אז בימנו המצב שונה מאוד. עם צמיחת המודעות לנזקי העישון, ובד בבד לתועלות הבריאותיות הרבות של הפסקת עישון, חל שינוי נרחב ומשמעותי בתפיסה החברתית-ציבורית את העישון, ובהתאם נחקקו ונאכפו במדינות רבות בעולם, וגם בישראל, חוקים המגבילים בחומרה את העישון במקומות ציבוריים.

קשה מאוד היום לפגוש אדם שאינו מודע או שלא שמע על נזקי עישון ומה הם עושים לגוף שלנו. עישון טבק ומוצריו פוגע במערכות גוף רבות ואחראי למעל ל-3 מיליון מקרי מוות בשנה בעולם. בישראל, מתים מדי שנה כ-8,000 אנשים כתוצאה מעישון וממחלות וסיבוכים בריאותיים הקשורים בו, כ-700 מתוכם הם לא מעשנים אשר נחשפו לעישון בסביבתם. הנתונים העצובים האלה מלמדים כי למרות הצמיחה במודעות והירידה במספר המעשנים, אנחנו עדיין רחוקים מאוד מלהיות מדינה נקייה מעישון.

מדוע העישון מזיק? מה יש בסיגריה שכל כך הרסני לגוף?

סיגריות מכילות מעל ל-4,000 כימיקלים וכ-400 רעלנים. כאשר שואפים את עשן הסיגריה, החום שנוצר בבעירה מפרק את הטבק – שמייצר רעלים שונים, ביניהם: זפת, קרצינוגן (חומר מסרטן), ניקוטין חומר ממכר ביותר – משווים את עוצמת ההתמכרות אליו להתמכרות לסמים קשים דוגמת הירואין. השימוש בניקוטין מוביל להגדלת הסיכון לטרשת עורקים, לחץ דם גבוה ומחלות לב, פחמן חד חמצני שמפחית את החמצן בגוף, פורמלין – חומר המשמש לחניטה ושימור של פריטים (במעבדות), אמוניה נמצאת בחומרים לניקוי אסלות, מימן ציאניד (מרכיב שנמצא ברעלים שונים).אצטון (שרובנו מכירים כמסיר לק לציפורניים). טולן (רכיב שמצוי במדללי צבע).  וחומרים מסרטנים שונים כמו: בנזן, נפטילאמין, אמינוביפניל, כרומיום,  קדמיום. ועוד. את כל ה"טוב" הזה אתן שואפות לקרבכן עם כל סיגריה שאתן מעשנות. ויש לכך השלכות בריאותיות לטווח הקצר ולטווח הארוך.

מה הם הסיכונים הבריאותיים והמחלות העיקריות הנגרמים עקב עישון?

מחלות של מחזור הדם. העישון הוא גורם סיכון עיקרי להתקף לב. מחלות של מערכת הנשימה: מחלת ריאות כרונית חסימתית ונפחת (מחלה חשוכת מרפא), אסתמה, ועוד, סרטן, ובמיוחד סרטן הריאה, סרטן הגרון והפה. אין-אונות גבוהה יותר בכ-85% בקרב גברים מעשנים. כמו כן, עישון מגדיל את הסיכון להתפתחות קטרקט ופוגע ביכולת ראיית הלילה. מעכב ריפוי כיבים פפטיים בקיבה ובתריסריון, פוגע בהחלמה תקינה לאחר ניתוחים ובריפוי פצעים (עקב פגיעה בחמצון הרקמות). נמצא שיעור גבוה יותר של סוכרת בקרב מעשנים. עישון הוא גם גורם סיכון לפיתוח מחלת קרוהן של המעי וגורם לחזרתיות המחלה לאחר ניתוח. עישון טבק גורם גם למחלות פה וחניכיים.

עישון משפיע רבות גם על בריאות העור והמראה שלו. עישון קשור בקשר הדוק להזדקנות מוקדמת של העור, עיכוב החלמת פצעים בעור והעלאת הסיכון לפתח מחלות עור קשות כמו זאבת ופסוריאזיס.

כיצד משפיע העישון על מראה העור ומצבו?

אם אתן מעשנות, לפניי שאתן רצות לרכוש חומרי טיפוח במאות ואלפי שקלים, כדאי שתדעו כי הפסקת עישון תשפר את מראה ובריאות העור שלכן יותר מכל קרם פנים יוקרתי.אם המידע הזה גורם לכן לרצות להשליך את תכף ומיד את המקלות המסרטנים לפח הזבל הקרוב ולפצוח בהליך גמילה מעישון, בסוף הכתבה מחכים לכן טיפים חשובים להפסקת עישון, שיעזרו לכן בדרך אל חיים בריאים יותר ועור יפה יותר. אבל קודם נתחיל בהסבר על השפעת העישון על העור.

מה העישון בעצם עושה לעור שלכן?

העישון גורם לנזק מצטבר בעור. ברוב המקרים, את ההשלכות על העור ניתן לראות רק לאחר כעשור של עישון רצוף. נזקי העישון הם נזקים מצטברים, בדומה לנזקי החשיפה אל השמש. הדבר עלול להטעות, ומטעה, צעירים וצעירות רבים, שאינם רואים את הנזק באופן מיידי וטועים לחשוב שהעישון אינו משפיע על מראם לרעה, ולכן מעשנים ללא חשש. אבל העור זוכר כל סיגריה, ואת הנזק שמצטבר ונחשף לבסוף, לא ניתן לתקן באמצעים טבעיים. אמנם שגרת טיפוח טובה עשויה לשפר ברמה מסוימת את מראה העור, אך אין בידה להחזיר את מצב העור לקדמותו.

עישון מאיץ את הזדקנות העור – גורם להתפתחות קמטים (יותר מאשר החשיפה אל השמש!), מייבש את העור והופך אותו למעומעם ודהוי. עישון משפיע על מבנה הפנים ברמה מסוימת; מעשנים נראים כחושים יותר, הלחיים מצוצות פנימה, הפנים "עסיסיות", והעור אפרורי.

טיפים להפסקת עישון שיעזרו לכן להחזיר לעור את האור!

הכינו רשימה של כל הסיבות להפסיק לעשן. כל סיבה שעולה על דעתכן מתקבלת בברכה: נמאס מההתמכרות והתלות, נמאס לבזבז ערמות של כסף על סיגריות, דאגה לבריאותכן, דאגה לבריאות יקירכן – כל סיבה שהיא להפסיק לעשן, היא סיבה טובה. את הרשימה הזו תלו במקום שבו אתן עוברות מספר פעמים ביום, והציצו בה בכל פעם שתחלפו לידה. היא תחזק את הרצון להפסיק, ובמהלך הגמילה – היא תזכיר לכן מדוע מלכתחילה רציתן להפסיק לעשן.

הכינו רשימה של פינוקים, דברים שאתן רוצות לקנות כבר הרבה זמן ולא הרשתן לעצמכן, נעליים חדשות, שמלה, או כל דבר אחר. זו יכולה להיות גם חופשה נחמדה או כל wish list אחר. את הרשימה הזו הניחו בצד. נחזור אליה בהמשך.

הכינו קופת חסכון מיוחדת, שתהא מיועדת לתקציב אותו נהגתן להוציא על הסיגריות. במהלך הגמילה מעישון, הפרישו בכל שבוע את התקציב שהיה משמש לסיגריות – והכניסו אותו לקופה, יחד עם רשימת הפינוקים שלכן. לאחר חצי שנה, או שנה (תלוי בסבלנות שברשותכן), הוציאו את החיסכון הנאה שהצטבר בקופה, יחד עם הרשימה. השתמשו בכסף שחסכתן (סכום לא מבוטל), בכדי לפנק את עצמכן בהתאם לרשימת המשאלות שלכן. מגיע לכן!

במהלך הגמילה, זכרו לשתות הרבה מים. מים?! כן, מים! שתייה מספקת של מים תסייע לגוף להיפטר משאריות הניקוטין שבו בקלות רבה יותר, תסייע לחילוף חומרים תקין (כשמפסיקים לעשן חלה האטה בחילוף החומרים, שאמנם חולפת לאחר מספר שבועות כאשר הגוף מתאזן וחוזר לעצמו, אבל כדאי לעזור לו בזמן הזה), ותסייע לכן להישאר רגועות ונינוחות.

אכלו ירקות! אל תתפתו לחטיפים ונשנושים, בכדי למלא את חלל הסיגריות. תופתעו לגלות שהחלל לא גדול כפי שחשבתן. הכינו לכן מקלות ירק טריים שיהיו זמינים בעבודה, בבית ובכל מקום בו אתן נמצאות. אין סיבה להשמין כשמפסיקים לעשן. משמינים כשאוכלים אוכל לא בריא ובהגזמה. אם אתן מרגישות צורך לנשנש – נשנשו בריא!

יופי באזז