אוכלים סלט ולא מרזים? הירקות שצריך לאכול לדיאטה יעילה.

גם בירקות יש ערך קלורי וכדאי להכיר את ההבדלים ביניהם. במאמר הבא ניתן את כל הפרטים ונסביר לכם איך משלבים אותם בתפריט התזונתי המומלץ.

המיתוס גורס שאפשר לאכול ירקות בלי הפסקה כאשר נמצאים במשטר דיאטה ומנסים לרדת במשקל. בפועל, ירקות אינם חסרי ערך קלורי ובמאה גרם ירקות יש גם כ-20 קלוריות.

עם זאת, יש כמובן הבדלים בין סוגי הירקות ובכל מקרה כמות הקלוריות בהם נמוכה משמעותית בהשוואה למזונות אחרים. זו הסיבה בגללה דיאטנים מתירים צריכת ירקות ללא הגבלה ולכן גם רבים חווים בלבול.

ירקות הם פחמימות – שלב ההוכחות

מי שרוצה לדעת איזה ירקות צריך לאכול כדי לשמור על משקל גוף תקין צריך קודם כל להכיר את אבות המזון: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים ונוזלים. בתוך כך, יש לזכור שבויטמינים, מינרלים ונוזלים אין קלוריות, בעוד כל גרם פחמימה מניב 4 קלוריות בפירוק שלו בגוף והחלבון והשומן שווי ערך ל-9 קלוריות.

במילים אחרות, ירקות הם פחמימות ויש בהם קלוריות. פלפל אדום למשל מכיל כמות קלוריות זהה לזו שיש בפרוסת לחם קל אחת, בעוד העגבניה מכילה רק מחצית מהקלוריות. בנוסף, רבים מבשלים ירקות כדי ליהנות ממגוון הטעמים שלהם, בעוד בפועל זה גורם להוצאת הנוזלים והשארת הסוכרים בלבד.

ירקות עמילניים כמו תפוח אדמה, בטטה, אפונה ותירס הם בעלי תרומה קלורית גבוהה בהשוואה לירקות אחרים. לעומת זאת, ירקות ירוקים עליים עשירים בויטמין A, באשלגן ובויטמינים. עוד ירקות שכדאי לאכול הם ירקות כתומים, צהובים ואדומים שעשירים בנוגדי חמצון, בטא קרוטן וליקופן. מנגד, ירקות בצבע לבן כמו כרובית ובצל מספקים לגוף מרכיבים ששומרים על כלי הדם ומסייעים להתמודדות טבעית בפני חיידקים ומחלות.

איך אתם אוכלים את הירקות שלכם?

רובנו לא אוכלים רק את הירקות אלא מתבלים אותם עם שמן זית, מלח ופלפל. יש גם מקרים שבהם נצרוך ירקות עם רטבים הרבה יותר משמינים כמו רוטב קיסר או רוטב חרדל, וזה עוד לפני שהזכרנו רטבי שמנת שאותם נהוג להגיש לצד ירקות כמו תפוח אדמה או בטטה.

הנקודה היא שצריך לשים לב לאופן שבו אוכלים את הירקות ולוודא שבמסגרת התפריט היומי אנחנו לא מנטרלים את הערכים התזונתיים החיוביים שלהם. כמו כן, טחינה למשל מעלה משמעותית את מספר הקלוריות בארוחה ומחייבת התאמות מבחינת הוספת הירקות.

לסיכום, על אף האמור לעיל עדיין מומלץ לצרוך ירקות בכל ארוחה במשך היום ולגוון את הסוגים והצבעים. הכמות המומלצת הספציפית תלויה בגיל, במין ובאבחנות הרפואית והיא מושפעת מהאופן שבו אתם רגילים לאכול. בהיעדר מגבלה רפואית לא אמורה להיות מניעה לצרוך ירקות ללא הגבלה, אך כדאי להכיר את ההבדלים בין סוגי הירקות ולהביא אותם בחשבון במהלך בניית התפריט.

יופי באזז

השם שלך (חובה)

האימייל שלך: (חובה)

נושא

ההודעה שלך