החורף מגיע! 10 דרכים לחזק את הגוף לקראת העונה הקרה.

החורף מגיע ואיתו מגיעים גם הקור ועונת השפעת. חשוב לדעת מה כדאי לעשות כדי לשמור על הגוף חזק ומאוזן , להישאר בריאים ולמנוע זיהומים.

אכלו תזונה מאוזנת עם מזונות מלאים

לתזונה עשירה ומלאה יש השלכות רבות וחשובות על בריאותינו. אורח החיים המודרני, אכילת מזון לא בריא, אכילת מזון מעובד ותהליכי עיבוד המזון בתעשייה, גורמים לעיתים לחוסר בויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה. המקור הטוב ביותר לנוטריינטים החיוניים לגופנו הוא המזון שאנו אוכלים, ולכן, חשוב שהתפריט יהיה מגוון ועשיר ברכיבי תזונה חיוניים כגון ויטמינים A, C, D ו- E, כמו גם מינרלים סלניום ואבץ, אומגה 3s, אלו יתמכו בחיזוק הגוף תמיד ולקראת החורף. התמקדו באכילת מזונות מלאים חלבון ,קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים, ותמיד חשוב לכלול בתזונה שפע של פירות וירקות טריים. הימנעו מבשר מעובד, מזונות מטוגנים, משקאות קלים, מאפים מעובדים או מוצרים עם ממתיקים מלאכותיים או סוכרים מזוקקים. אכילה מרובה של מזונות אלו עלולה לפגוע ביכולת הגוף להתמודד עם אתגרי החורף.

 

 

קבלו שפע של ויטמין C פירות וירקות טריים הם המקורות הטובים ביותר שלנו ויטמין C, אשר מסייעים לחזק את הגוף שלנו לשמור על הגוף בריא. מקורות מזון נהדר של ויטמין C כוללים פירות הדר שמבשילים בתקופה זו ממש לקראתנו , קיווי, פלפלים, ירקות ירוקים כהים. ניתן לקבל ויטמין C גם כתוסף תזונה חיצוני.

השתמשו בעשבי תיבול ותבלינים גם אם לא עשיתם זאת עד היום, הקפידו לבשל עם בצל, שום, זנגביל, פלפל שחור, פלפל קאיין, , קארי, וכורכום. כל אלו מכילים רכיבים המסייעים להגביר את חום הגוף ולהפחית דלקת. כורכום הינו אחד הרכיבים הנחקרים ביותר בהשפעתו האנטי דלקתית. אפשר לשקול נטילת תוספי תזונה של כורכום כדי להגביר את היכולת האנטי דלקתית. כמות החומר הפעיל בכפית תבלין הכורכום נעה בין 150-250 מ"ג חומר פעיל (כורכומין). כדי להגיע להשפעה טיפולית יש לצרוך בין 500-3000 מ"ג. בטבלית אחת של כורכום C3 יש חומר פעיל כמו בשש כפיות.

שתו מים בכמות מספקת מים מסייעים בייצור של הלימפה, אשר נושאת תאי דם לבנים ותאי המערכת החיסונית אחרים. להישאר hydrated הוא אחד הדברים החשובים  ביותר שאפשר לעשות עבור הבריאות שלך . אפשר להוסיף פרוסת לימון, אשר תספק תוספת ויטמין C.

דאגו לשינה מספקת

עייפות כרונית ידועה כמגבירה סיכונים למחלות. הגוף מתחדד ומתחזק כשהוא נמצא במנוחה. כדאי להקפיד על שינה של 7 עד 8 שעות ביום, ואם יש צורך, יש לתת לגוף אף תנומה אחר הצהריים.  אם אתם חווים קשיי הירדמות כדאי להשתמש  בתכשירים טבעיים , נרוקסן לדוגמא הוא תכשיר אשר אינו דורש מרשם לשיפור במצב של חוסר מנוחה, מצבי לחץ והפרעות שינה. השימוש קל ונח  מתחת ללשון. השפעה מהירה, ללא תופעות לוואי, ואינו מטשטש. תכשירים טבעיים כאלו מאפשרים להתמודד עם הלחץ ולהקל על התחושות הקשות ללא תופעות לוואי ולפני שימוש בתרופות אם יש צורך .

 

 

תגידו שלום לחיידקים ידידותיים

פרוביוטיקה היא אחת הקטגוריות הנחקרות ביותר בתחום תוספי התזונה, אם כי תרומתם החשובה של החיידקים הפרוביוטיים לאריכות חיים ולבריאות טובה אינה בגדר תגלית חדשה. כבר בתחילת המאה הקודמת זכה המדען הרוסי פרופ' אליה מצ'ניקוב בפרס נובל לרפואה על מחקרו פורץ הדרך בתחום זה. החיידקים הפרוביוטיים מסייעים באיזון פעילות מערכת העיכול, בחיזוק ההגנה החיסונית של הגוף ואפילו בהתמודדות עם זיהומים ואגינליים. ידוע גם שקיים קשר הדוק בין המעי למוח, ובכל רגע נתון עוברים מסרים בין שני האיברים האלו. לא סתם קוראים למעיים "המוח השני".

מערכת עיכול בריאה משליכה על בריאות כללית .לכן, שמירה על מעיים בריאים חשובה ביותר .חיידקי הפרוביוטיקה הם חיידקים ידידותיים שאפשר למצוא במזון שלם ותוסס, כגון כרוב כבוש גולמי, מיסו, יוגורט, קפיר, קימצ'י  או בצורה של תוספי תזונה. אם לוקחים אותם כתוספי מזון, עדיף לבחור מותג המציע מקורות שונים של חיידקים נחקרים ומתועדים עם מערכת הובלה שתוודא הגעת החיידקים לאבר המטרה – המעי דוגמת ג'ארו ופרוביוטיק אינטנס.

 

 

אם אפשר, הימנעו מאנטיביוטיקה, אנטיביוטיקה תעזור אך ורק למצבים שנגרמים ע"י חיידקים, כשהאבחון נעשה ע"י רופא.

כיוון שהאנטיביוטיקה פוגעת גם באוכלוסיית החיידקים הידידותיים, בעת נטילתה חשוב מאוד לשלב נטילה של פרוביוטיקה שתסייע בהחזרת מאגר החיידקים הידידותיים לגוף (נטילת הפרוביוטיקה צריכה להתבצע בהפרש של שעתיים לפחות מהאנטיביוטיקה). אם התקררתם – קחו לגימה של כוס מים חמים עם לימון יחד עם תוספים המכילים אכינצאה ואבץ, אשר נתמכים מחקרית בהקלה על תסמיני שפעת וקור.

אכינצאה שימשה ומשמשת כאחד מתוספי המזון הפופולרים בעולם ומשתמשים בו בעיקר לשם מניעה או טיפול במחלות החורף הוירליות. כבר בשנות ה 90 של המאה הקודמת תמכו ארגוני בריאות שונים ובראשם ה WHO בשימוש בצמח זה. מחקרים רבים הראו שלצמח יכולת השפעה על מערכת החיסון בדרכים שונות ושההשפעות הללו מביאות בסופו של דבר לשיפור או לחיזוק מערכת החיסון בהתמודדותה עם הזיהומים הויראלים.

אל תשכחו פעילות גופנית

פעילות גופנית היא לא רק דרך מצוינת להיות בכושר, אלא גם מגבירה את יכולת הגוף להתמודד עם מצבים שונים. בין היתר הפעילות הגופנית משפרת  את איכות השינה,ומחזקת את הגוף לעת צרה.  על אף שמזג האוויר אינו ידידותי במיוחד לפעילות גופנית בחוץ, כדאי למצוא את הזמן להתאמן, ולא לשכוח את הגוף.

 ספגו קצת שמש

ויטמין D חשוב לחיזוק המערכת החיסונית שלנו, כדאי לצאת החוצה כמה פעמים בשבוע במשך כ 30 דקות, ללא קרם הגנה, כדי לספוג ויטמין D או לחילופין להשתמש בתוסף תזונה.

אורח החיים המודרני, וההמלצות להתרחק מקרינת השמש, גורם לנו להמעיט בחשיפה לשמש, ולהתגונן מפניה. ההימנעות מהשמש היא למעשה, אחת הסיבות המרכזיות להתפתחות התופעה שהיקפה הגדול התברר רק לאחרונה, והיא מכונה כיום בעולם "מגיפת החסר בוויטמין D".

בשנים האחרונות מתפרסמים מחקרים רבים המדווחים על חשיבות ויטמין D  בהפחתת הסיכון מחלות שונות כמו סוכרת, ומחלות לב וכלי דם. ומניעת תהליכי דלקת. בנוסף, מתברר יותר ויותר היקף החסר בעולם המערבי.  שילוב בין מחקרים אלה מגלה עולם חדש שלא הכרנו עד כה, ומדגיש את החשיבות של צריכה תקינה של  ויטמין D.

 

העיקר – להירגע, לצחוק, וליהנות מהחיים

לחץ ודיכאון כרוניים יכולים להחליש את הגוף ואת המערכת החיסונית ולהפוך אותנו לפגיעים יותר למחלות. חשוב לקחת את הזמן כדי ליהנות מהחיים. מרוץ החיים מקשה עלינו לפעמים לעצור, ולשמור על עצמנו. מסתבר שדווקא הדברים הפשוטים ביותר, הם אלו שיכולים להרגיע את הלחץ מסביב , לעזור לנו לקחת נשימה גדולה ורגועה ולהמשיך הלאה. הצחוק הוא אחד הדברים הפשוטים הללו הוא לא עולה כסף ולא דורש מאמץ אבל הצחוק מסתבר יכול לעשות לכם טוב –  הוא מוריד את לחץ הדם ותורם לחיזוק המערכת החיסונית. למעשה מחקרים רבים הוכיחו שהצחוק יכול לתרום לחיינו הרבה מכפי שחשבנו , להרגיע מתחים ולהשרות עלינו רוגע. גם למוזיקה השפעה מרגיעה. קחו איתכם דיסק אהוב לרכב או להוריד לסמרטפון רשימת שירים אהובה ודאגו להקשיב בכל יום למוזיקה האהובה עליכם. האפקט של שמיעת מוזיקה מהיר ויכול להפיג מתחים כאן ועכשיו.

מאת: דתיה יער, יועצת ל"אלטמן"

יופי באזז