איזה לחץ! 10 דרכים להתמודדות ולנהל לחץ.

האם ידעתם שהלחץ הוא הגורם מספר אחד בצרות של העולם המודרני? לאחרונה אף התפרסם מחקר מאוניברסיטת סטנפורד שמדבר על הקשר שבין לחץ להשמנה, והיות והלחץ הפך להיות אחד הגורמים המשפיעים ביותר על איכות חיינו ועל הבריאות שלנו התאריך 02/11, מצויין ברחבי העולם את יום המודעות לסטרס, אבל בישראל? אצלנו כמעט כל יום הוא יום הסטרס, גם כשננסה להתעלם ממנו, הלחץ נמצא איתנו תמיד.

אז מהו הסטרס (לחץ)? ממה הוא נובע ואיך אפשר לנהל אותו? איך אפשר להפסיק להילחץ ולהתחיל לחיות?

מאת שירי אביאל פסיכולוגית ויועצת  ארגונית וברי גולדברג רוקח יועץ לאלטמן:

זה רק ספורט: פעילות גופנית מוכרת כמרגיעה לחצים ,מעלה את הביטחון העצמי, את מצב רוח הכללי ואת היכולת להתמודד עם לחצים. הפרשת סרטונין במהלך פעילות גופנית עוזר בתחושה הטובה שלנו. אם אתם לא חובבי ספורט בקיץ, בגלל שחם, כדאי שתשקלו פעילות בתוך מים כמו שחייה, הידרותרפיה או אפילו אירובי מים. פעילות במים ואפילו אמבטיה חמימה, מפחיתים את הלחץ. יש הטוענים כי שהייה במים מדמה חזרה לרחם ואחרים פשוט סבורים כי המגע של המים המקיף אותנו, מאפשר לגוף להירגע יותר בקלות. כך או כך כדאי לנסות פעילות במים.

לא לשכוח לנשום: כשאנחנו לחוצים אנחנו לא מתפנים לנשום עמוק ולהירגע. לעיתים מצבי לחץ גם גורמים לנו לתחושה של שרירים תפוסים. לכן מומלץ להכיר שיטות הרפיה שונות. רוב השיטות מתייחסות לנשימה כבסיס להרפיה ומלמדות שיטות של נשימה או דמיון מודרך, העוזר לנו להתנתק מהלחץ. בכל מקרה, בשעת לחץ, עצרו רגע נשמו עמוק.

להתחבק ולהאזין למוזיקה: בחיים הלא פשוטים שלנו, בהם מרוץ החיים מקשה לפעמים לעצור, מסתבר שדווקא הדברים הפשוטים    ביותר, הם אלו שיכולים להרגיע את הלחץ מסביב ולעזור לנו לקחת נשימה גדולה ורגועה ולהמשיך הלאה.

685

 תזונה נכונה ובריאה: היא כנראה מפתח להרבה קשיים. קל להעשיר את הארוחות שלנו במוצרים בריאים שיכולים להקל על הלחץ, רק צריך לדעת לבחור נכון. תזונה עשירה בוויטמין B, מגנזיום ואומגה 3 ובמקביל מופחתת סוכרים, יכולה להקל על המתח והלחץ. שתו מים והקפידו על בחירת מזונות בריאים ומזינים, מיני אגוזים ושקדים רבים וירקות ופירות כמו אבוקדו, ואפשרו לגוף להתמודד עם הקושי כשהוא שבע ורגוע.

צחוק: הוא אחד הדברים הפשוטים הללו הוא לא עולה כסף ולא דורש מאמץ אבל הצחוק מסתבר יכול לעשות לכם טוב – הוא מוריד את לחץ הדם ותורם לחיזוק המערכת החיסונית. למעשה מחקרים רבים הוכיחו שהצחוק יכול לתרום לחיינו הרבה ולהרגיע מתחים.

מוזיקה: גם למוזיקה השפעה מרגיעה. אפשר לקחת אתכם דיסק אהוב לרכב או להוריד לסמרטפון רשימת שירים אהובה ולדאוג להקשיב בכל יום למוזיקה אהובה עליכם. האפקט של שמיעת מוזיקה מהיר ויכול להפיג מתחים כאן ועכשיו.

חיבוקים: הם דרך נוסף להוריד מתח. לא סתם ייסדו את יום החיבוק העולמי הקורא לאנשים בכל העולם להתחבק. מגע הוא חלק משמעותי בצורך האנושי, וכנראה לא סתם הורים מרבים לחבק את ילדיהם. חיבוק מאפשר לחוש בטוחים. מחקרים הראו כי בעת מגע מתגברת הפעילות של מערכת העצבים המרכזית, מערכת החיסון מתחזקת, רמת ההמוגלובין בדם עולה והמוח מפריש אל תוך הדם את ההורמון אוקסיטוצין הגורם להרגשה טובה. דאגו להתחבק ולחבק ואם אין לכם פרטנר מסתבר שגם ליטוף וחיבוק של בעל חיים משפיע עלינו ועל היכולת להירגע.

אנשי מקצוע: אם עדיין את מרגישים לחוצים ניתן להתמודד עם לחץ גם בעזרת תמיכה של אנשי מקצוע. ישנן גישות שונות ואנשי מקצוע שונים, שמטפלים בלחצים, ובחיי היומיום הלחוצים שלנו, הם עמוסים בעבודה, כי אתם לא לבד.

טיפול תרופתי: טיפול תרופתי צריך להינתן על ידי רופא תרופות ללא מרשם (בית מרקחת): במצבי לחץ אפשר לעזור להרגעה גם עם מוצרים טבעיים שהוכחה יעילותם ,אינם דורשים מרשם ואינם ממכרים. צמח הולריאן והפסיפלורה שהם צמחים פופולאריים הנמצאים בתכשירים רבים כדוגמת ביו קלם, רגיעון, והתכשיר החדש נרוקסן של אלטמן – תכשיר הומיאופתי לשיפור במצב של חוסר מנוחה, מצבי לחץ והפרעות שינה. ניתן לקחת אותו ללא מרשם רופא והשימוש מהיר, מתחת ללשון. תכשירים טבעיים כמו נרוקסן מאפשרים להתמודד עם הלחץ ולהקל על התחושות הקשות ללא תופעות לוואי ולפני שימוש בתרופות אם יש צורך.

גישות לטיפול בלחץ:

ביופידבק: ביופידבק הוא כלי טיפולי להתמודדות עם מצבים רגשיים שונים, בדגש על מצבי סטרס וחרדה. כלי זה בודק את לחץ הדם, הדופק, מוליכות העור ומדדים גופניים נוספים. המטופל רואה אותם ויכול ללמוד לשלוט בהם וכך לצמצם את הלחץ.

דמיון מודרך: טכניקות שונות, חלקן מלוות במוזיקה או בהסברים, עוזרות בהפחתת תחושות הלחץ. מדובר על תרגול של הגוף להירגע

מיינדפולנס, או קשיבות: מהו מיינדפולנס? מקורו בבודהיזם. כלי התרגול של מיינדפולנס הוא מדיטציה. במיינדפולנס מתרגלים תשומת לב מדויקת וערה לרגעי ההווה, מתוך כוונה וללא שיפוטיות.
מחקרי מוח עדכניים מראים כי תרגול קבוע של מדיטציה מייצר שינויים משמעותיים- התרגול משפיע על המוח- על תפקודו ועל מבנהו.
מחקרים מראים כי התרגול משפר פונקציות קוגניטיביות (קשב, קבלת החלטות, ועוד), ופונקציות רגשיות- ביניהן הפחתת חרדה, דכאון, לחץ ,שחיקה, ועוד.

טיפול פסיכולוגי: מי שחש לחץ קבוע יכול להסתייע בטיפול פסיכולוגי, לנסות להבין מה מקור הלחץ ואולי דרך הטיפול לייצר שינוי בחייו.

יופי באזז